Rauginame. Bet ne nuotaiką.

Rauginame. Bet ne nuotaiką.

Sausiui atgręžus nugarą, vis dažniau imu svajoti apie saują traškių salotų, užaugintų ne po itališku linoleumu, o mylimos mamukės Liucės darže, Kuršių marių pašonėje. Žalėsių ilgesys po truputį ima krėsti mane, kaip šaltis žiemą.

Paskutiniais žiemos mėnesiais labai svarbu tinkamai savimi rūpintis ir padėti organizmui atsilaikyti prieš agresyvėjančius virusus ir prašalaites slogas. Turbūt visi žinome, jog rauginti kopūstai, yra bene vienintelis maisto produktas, kuris apdorotas žmogaus, tampa keliskart vertingesnis, nei žalias.

Daugelis mitybos specialistų sutaria, jog raugintos daržovės įgauna super galių. Jos ne tik išsaugo maistingąsias medžiagas, bet taip pat yra praturtinamos probiotikais, o tai padeda virškinimui.

Raugintus kopūstus labai mėgstu, tačiau norėjosi išbandyti kažką naujo ir kiek neįprasto. Tad, sulaukusi savaitinio šakninių daržovių krepšelio iš bičiulių ūkininkų, šiek tiek paeksperimentavau.

Svarbu paminėti, jog rauginimas yra absoliučiai saugus maisto konservavimo būdas. Mūsų uoslė bei skonio receptoriai iškart be vargo identifikuos netinkamą vartojimui variantą. Mano kely pasitaikė ir tokių :)

Dėmesį atkreipti norėčiau į keletą dalykų:

* sterilumas ir švara - būtinai iškaitinkite stiklainiukus, į kuriuos dėsite daržoves. * pakankamas sūrymo kiekis stiklainiuose - sūrymui pagaminti naudojau valgomąjį šaukštą rupios druskos į stiklinę virinto vandens. Šis druskos tirpalas neturi būti nei pernelyg sūrus, nei prėskas. Toks vidutiniškas. Taip pat privalo su kaupu apsemti daržoves, kitaip rūgimo procesas nevyks, paviršinis sluoksnis ims pelyti. * tinkamas daržovių/ vaisių paruošimas ir supjaustymas - gerai nuplaukite, nuvalykite ir tarkuokite/ pjaustykite plonai, prieš pilant sūrymą, pagniaužykite daržoves rankomis, leisdami išsiskirti natūralioms sultims. * konkretaus termino, apsprendžiančio, kada jau daržovės yra gerai įrūgusios nėra. Tai priklauso nuo supjaustymo, daržovių rūšies, kambario temperatūros. Eksperimentuokite. Prižiūrėkite stiklainiukus, ragaukite kas dvi dienas. Tikrai pajausite, kada jau pavyko. Lengva rūgštelė neleis suabejot. Tuomet traukite stiklainiuką nuo lentynos ir dėkite į šaldytuvą. Taip rūgimo procesą sustabdysite, o daržoves išlaikysite ilgai.

Rauginti galima beveik viską. Pirmasis į stiklainį šoko burokas. Su juo pernelyg daug nežaidžiau. Įdėjau šaukštelį kumino sėklų, maltų juodųjų pipirų ir, užpylus sūrymu, nusiunčiau į viršutinę lentyną pasnausti ketvertą dienų. Sakau ketvertą, nes ketvirtąją dieną jie man pasirodė pakankamai skanūs ir gerai suderėjo su prinokusiu avokadu :) Turbūt galėjo parūgti ilgiau, bet palikim tai kitam kartui :)

Rauginti burokėliai su kuminu

• Du nedideli arba vienas didelis burokas • Arbatinis šaukštelis kumino sėklų • Valgomasis šaukštas rupios druskos • Pusė šaukštelio maltų juodųjų pipirų • Stiklinė virinto vandens

Labai skatinu jus nebijoti eksperimentuoti ir daržoves gardinti tokiais prieskoniais, kuriuos labiausiai mėgstate. Tam tiks tiek šviežios, tiek ir prieskoninės žolelės.

Štai šakelė rozmarino nugulė kartu su česnako skiltelėmis.

Česnakų ir rozmarinų kick'as

• 1,5 česnako skiltelės • Šakelė rozmarino • Pusė arbatinio šaukštelio baltųjų pipirų • Valgomasis šaukštas rupios druskos • Stiklinė virinto vandens

Turbūt labiausiai mane pačią nustebino rauginti obuolaičiai, puikiai paskaninsiantys bet kokias jūsų mėgiamas žaliąsias salotas. Tomike, pankolių salotos su raugintais obuoliais suslydo mano gomuriu tiesiog fantastiškai :)

Obuolaičiai

• Trys vidutinio dydžio obuoliai • Dvi cinamono lazdelės • Dvi- trys anyžiaus žvaigždelės • Arbatinis šaukštelis malto cinamono • Arbatinis šaukštelis pankolio sėklų • Vienos citrinos sultys • Valgomasis šaukštas rupios druskos • Stiklinė virinto vandens

Nedideliame puodelyje užverdame vandenį. Suberiame druską, išspaudžiame citrinos sultis, sudedame visus išvardintus prieskonius ir pakaitiname iki virimo. Leidžiame pravėsti. Užpilame gautu sūrymu pusmėnuliais pjaustytus obuolius. Paspaudžiame, jog pastarieji geriau susislėgtų. Ragaujame po 3-4 parų. Tuomet obuolaičiai bus įgavę lengvą rūgštelę, bet dar nebus praradę saldumo. Kuo ilgiau laikysite kambario temperatūroje, tuo ilgiau rūgimo procesai vyks.

Žiemos savaitgaliai yra ypatingi tuo, jog didžiąją dalį laiko galima mirkti virtuvėje neskalpuojant savęs, kad "ir vėl pražiopsojai gerą orą". Sekmadieninis šėlsmas tęsėsi atsidarius pastarnokų ir petražolių šaknų stiklainį.

Dar sumečiau į orkaitę porą bulvikių, gerai jas apskrudinau, pertepiau tahini, šiek tiek žalėsių, kepintų svogūnų ir žinokit gavosi patiekalas. Ūkiškiems pietums :)

Pastarnokų ir petražolių šaknų duo

• Didelis pastarnokas • Trys nedidelės petražolių šaknys • Ryšelis petražolių lapų • Valgomasis šaukštas rupios druskos • Stiklinė virinto vandens

Pjaustymo, gniaužymo ir sūrymo pilimo procedūra kartojama :)

Paskutinės eilėje laukė aštrios morkos su paprikomis. Traškios ir ryškiaspalvės.

Jas atidariau praėjus penkioms dienoms. Ir valgiau kartu su mano labai mėgstamais avinžirnių papločiais, gardintais keliais gabalėliais saulėje džiovintų pomidorų bei saujele špinatų.

Morkų ir paprikų stiklainukas

• Trys vidutinio dydžio morkos • Vidutinio saldžioji dydžio paprika • Nedidelė čili paprika • Arbatinis šaukštelis pankolio sėklų • Arbatinis šaukštelis maltos ciberžolės • Gabalėlis imbiero šaknies (apie du cm) • Valgomasis šaukštas rupios druskos • Stiklinė virinto vandens

Atėjus vasarai, bandysiu parauginti žaliųjų salotų ir prieskoninių žolelių. Turėtų būti nepaprastai skanu ir aromatinga :)

Skanaus, bičiuliai.

Bandykit, ragaukit, suklyskit, kartokit. Tik niekada nesustokit :)

Linkėjimai, Indrė