Toma DvelyteComment

Brokolis

Toma DvelyteComment
Brokolis
 

Manoma, kad Rassena regione (dabartinėje Turkijoje) buvo pradėti auginti kopūstai, iš kurių vėliau ir gimė brokolis, žiedinis kopūstas ir kitos kopūstų rūšys. Senovės Rasenna aktyviai prekiavo su graikais, siciliečiais, korsikais ir sardiniečiais, taip brokolių auginimas greitai išplito visame regione kol galiausiai pasiekė Romą.

Romiečiams ( datuojama jau 23 – 79 metais) brokoliai tiko ir patiko, jie juos augino ir gamino įvairiais būdais. Gerai žinomas senovės Romos kulinarijos knygos autorius Apicius ruošė juos šiek tiek apverdant ir skaninant kumino bei kalendros sėklų mišiniu, smulkintais svogūnais bei keliais lašais aliejaus ir razinų vyno (ang. sun-made wine). Skamba patraukliai (1).

Spėjama, kad Toskanos Catherine de Medici buvo toji, kuri pristatė brokolius Prancūzijai, kai ji 1533 m. Vedė Henry II. Tačiau pirmasis įrašas Prancūzijos istorijoje apie brokolius yra 1560 m. (1).

Amerikos kolonijose Thomas Jefferson, kuris buvo ir eksperimentuojantis sodininkas bei turintis platų Europos korespondentų ratą, iš šio rato ir gaudavo sėklų mainais už retas daržoves iš Amerikos. 1767 m. Gegužės 27 d. jis paminėjo brokolių sodinimą Monticello kartu su ridikėliais, salotomis ir žiediniais kopūstais. Nepaisant to, brokoliai vis tiek išliko tik kaip egzotiškas augalas Amerikos soduose - „Stiebai turi būti valgomi kaip smidrai, o žiedai kaip žiediniai kopūstai“ (2).

Komercinio brokolių auginimo pradžią JAV pažymėjo imigrantai iš Italijos - D'Arrigo broliai, Stephano ir Andrea. San Jose auginę brokolius, išsiuntė jų į Bostoną (ten gyveno daugelis italų imigrantų) ir taip suteikė brokolių verslui žibančią pradžią (2).

Lietuvoje jų auginimas datuojamas nuo 1930 metų (3).

Šis augalas yra maistingas, tinka augančiam organizmui ir aktyviai sportuojantiems žmonėms, taip pat žmonėms norintiems numesti svorio, jame beveik nėra riebalų, gausu maistinių skaidulų ir baltymų, kurie suteikia sotumo jausmą. Augalo reguliarus vartojimas skatina audinių ir raumenų atsinaujinimą, stiprina kaulus, imuninę sistemą. 

Brokolis yra puikus vitamino C ir K šaltinis. Vitaminas K dalyvauja organizmo regeneracijos procesuose, skatina žaizdų gijimą, palaiko normalų kraujo krešėjimą. 100 g brokolio yra net 127% vienai paros normai reikalingo vitamino K ir 149% reikalingo vitamino C. Brokolyje yra folio rūgšties, kuri yra atsakinga už audinių atsinaujinimą, naujų ląstelių gaminimąsį, normalų vystymąsį ir augimą. Šioje daržovėje yra ir kitų B grupės vitaminų, ne tik folio rūgšties, tačiau jų yra mažiau. Taip pat netrūksta ir įvairių mineralų: kalcio, geležies, magnio, mangano, seleno. Brokolis yra geras augalinių baltymų šaltinis, nes tai viena iš nedaugelio daržovių, kurioje yra ne tik angliavandenių ir maistinių skaidulų, bet ir baltymų. 100g brokolio yra beveik 3g baltymų. 

Brokolio galima vartoti kasdien po 50-100 g per dieną. 

Daržovė dera su nerafinuotų kruopų ir grūdų produktais, taip pat ir su kitomis daržovėmis, žuvimi, mėsa, kiaušiniais ir pieno produktais, ypač ožkos pieno produktais. Ją galima rinktis ir šiltai neapdorotą ir tai reiktų daryti kuo dažniau, kad būtų pasisavinama kuo daugiau vertingų medžiagų esančių joje, kaip pvz. vitamino C. Jo sumažėja daržovę apdorojant šiltai. Tinka įdėti į daržovių kokteilius (“green smoothies”), salotas, lengvai apkepti wok keptuvėje. 

Nors brokolio galime įsigyti visais metų laikais, geriausia jį vartoti sezono metu, nuo vėlyvos vasaros iki gilaus rudens. Šaldomas brokolis nepraranda savo maistinės vertės, todėl norint gauti maistinių medžiagų, esančių jame ir žiemos metu, šaldymas bus puikus jų išsaugojimo būdas. Jis praranda savo traškumą, bet tuomet tiesiog turime rinktis kitokius gaminimo būdus, troškinimą, kepimą orkaitėje, kelios jų šakelės žaliuose kokteiliuose ir pan. Šaldytas brokolis suteiks ne tik vertingų medžiagų, bet ir gaivumo kokteiliams. Šviežų brokolį, kurį naudosime salotose, geriausia rinktis jo sezono metu. 

Brokolis yra ypač svarbus augančiam ir besiformuojančiam organizmui, dėl sudėtyje esančių augalinių baltymų ir folio rūgšties. Kūdikiams jis gali būti įtraukiamas jau tada, kai jiems pristatome pirmąsias daržovių tyreles. Vaikai šios daržovės gali suvalgyti kasdien, supažindinkite juos ir su šiltai neapdorotu brokoliu, jo skoniu, kokteiliuose, ragaujant įvairias užtepėles (avinžirnių ar žirnių humusą, žolelių ir jogurto užtepėles).  


100 g brokolių (termiškai neapdorotų) yra (4):


Screenshot 2019-07-13 at 13.14.14.png

  1. https://www.vegparadise.com/highestperch44.html

  2. https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Broccoli

  3. http://www.agrozinios.lt/portal/categories/133/1/0/1/article/12324/brokoliu-auginimas

  4. https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2356/2